Hur länge brukar du rida?

Det är väldigt olika bland ryttare om hur länge dom rider sina hästar. Antingen rider man ett väldigt intensivt pass en kortare stund eller ett längre pass med lite mer pauser.
.
Jag tycker att ett bra pass är i minst 45 min och då har man ridit hästen rejält i alla gångarter, man ska inte bara galoppera runt runt på 4-kantspåret tills hästen blir helt slut. Utan mycket trav och många olika övningar. Hästen blir ju inte bättre om den bara får springa hur den vill och tok galoppera tills den inte har några krafter kvar, visst kan man göra det ibland nån gång antingen för kul skull eller för att hästen behöver det. Men hästen blir ju såklart bättre om man rider ordentligt och inte bara "rider runt lite här och lite där". (Enligt mig)
.
Jag kan inte rida så länge på Emigrant eftersom att han bara är 4 år och man ska inte pressa dom för hårt när dom är så pass unga. Ett intensivt pass utan lite pauser här och där orkar han kanske 35 ibland 40  min, och då måste man verkligen vara på honom. Men ett pass med skritt-pauser och om man tar det lite lugnare så orkar han kanske upp till 1h skulle jag tro. Men det skulle ju inte heller vara så schysst mot honom just nu. Visst, jag går på hoppträning med honom vilket kan vara krävande. Men vi har en bra tränare som gör det lite lättare för oss och vi får alltid gå tidigare så Emigrant inte ska bli slutkörd.
.
Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Alice

Fin blogg! och jättefin ponny ! :) / Alice

2011-05-03 @ 19:39:03
URL: http://aalisss.blogg.se/
Postat av: Sigrid

mysig blogg :)

2011-05-03 @ 19:59:54
URL: http://carantiliel.blogg.se/
Postat av: agnes

sv; Hej! Det låter kul, följ gärna min blogg så följder jag din! :) Ha de!

2011-05-03 @ 20:56:33
URL: http://equiiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0