så värmer jag

När jag värmer upp Emigrant så börjar jag med att skritta honom då såklart, jag skrittar först några varv på långa tyglar men börjar sedan att böja och ställa honom på korta tyglar. Då lägger jag mig helst på en volt och jobba tills han börjar bli mjuk och ge efter, jag börjar aldrig att trava innan han känns lugn och fin för skitten är väldigt viktig för att traven ska bli bra.
.
Sedan börjar jag trava då, då travar jag kanske några meter och saktar sedan av igen och skrittar en bit och sedan trav igen. Jag rider mycket olika vägar och håller honom sysselsatt så han fokuserar på mig och ingenting annat. Lika som i skritten så börjar jag att galoppera när han känns fin och mjuk då gångarterna hänger ihop, om traven är stel och stressig så blir galoppen detsamma.
.
I galoppen ligger jag på en volt och jobbar honom i ett lagomt tempo samtidigt som den ska vara frammåt och kraftfull så han inte tappar bakbenen.
.
Sen travar jag mycket mjukgörande övningar som serpentiner, 8-volter mm.. Och galopp igen, då galopperar jag på 4-kantspåret och ökar galoppen på långsidorna och sedan in på volt igen. Sen travar jag och skrittar av.
.
Det är oftast så ett ridpass ser ut för mig och Emi!

vintras

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0